2010年9月16日星期四

我是誰?

我是誰?除非是失憶了,否則每人皆知自己是誰。

「我」可以是多重身份,我是A的子女、是B的兄弟,C的配偶,D的父母,E的同學,F的同事,G的上司,H的下屬....。
亦可有多種的表態。當我們在朋友面前,在神面前把所有身份都擱下,便暫時不用理会我是誰。

歷史的我累積成今日我,有些歷史被遺忘了,看看相簿才能找回昔日這些影像。

人總喜愛脫離現實的我,去找虛擬的世界,尋求短暫的的忘我,

現實真的如此可悲,或者人生的幽暗、心靈的痛苦、空虛失喪、未必物質能夠蹎補。

也正如心理學,冰山理論中,人只知道本我,對於較深層的我,未有去理解。

不知自己的需要,只給了自己予自己不需要的東西;又或受別人影响,因潮流/廣告/物質創造了一切的需要,其實是非必要的。

「我」便被這些「非必要」的東西監禁了。

昔日以色列民被摩西帶出紅海,在為奴之地被釋放了,到迦南美地得豐盛的產業。便忘記了歷史中的「我」「I am」
今日主的救恩同樣能釋放你。

耶穌說:「你們說我是誰?」 (太16:15)
假若耶穌問你同樣的問題,你會怎樣回答呢?祂是不是你的主、你的彌賽亞呢?

西門彼得回答說:“你是基督,是永生 神的兒子。〞 (太16:16)

我們怎尊稱耶穌?親愛的父,我主我神,全能的神,永在的父,救贖主,榮耀的王,至高者,以色列的聖者...。

我們怎樣尊稱耶穌,也不及祂自己對自己的稱呼來得重要。

約 6:51 我是從天上降下來生命的糧;人若吃這糧,就必永遠活著。我所要賜的糧就是我的肉,為世人之生命所賜的。

約 8:12 耶穌又對眾人說:我是世界的光。跟從我的,就不在黑暗裡走,必要得著生命的光。

約 8:23 耶穌對他們說:你們是從下頭來的,我是從上頭來的;你們是屬這世界的,我不是屬這世界的。

約 8:24 所以我對你們說,你們要死在罪中。你們若不信我是基督,必要死在罪中。

約 8:28 所以耶穌說:你們舉起人子以後,必知道我是基督,並且知道我沒有一件事是憑著自己作的。我說這些話乃是照著父所教訓我的。

約 10:7 所以,耶穌又對他們說:我實實在在的告訴你們,我就是羊的門
約 10:9 我就是門;凡從我進來的,必然得救,並且出入得草吃。
約 10:11 我是好牧人;好牧人為羊捨命。
約 10:14 我是好牧人;我認識我的羊,我的羊也認識我,...

約 11:25 耶穌對她說:復活在我,生命也在我。信我的人雖然死了,也必復活
約 13:14 我是你們的主,你們的夫子,尚且洗你們的腳,你們也當彼此洗腳。

約 14:6 耶穌說:我就是道路、真理、生命;若不藉著我,沒有人能到父那裡去。

約 15:1 我是真葡萄樹,我父是栽培的人。
約 15:5 我是葡萄樹,你們是枝子。常在我裡面的,我也常在他裡面,這人就多結果子;因為離了我,你們就不能做甚麼。

啟 22:13 我是阿拉法,我是俄梅戛;我是首先的,我是末後的;我是初,我是終

2 則留言:

  1. I remember I ask and review this question many years ago when I was young and before I know and commit into the God. This is a simple question but so many people cannot give a simple, definite, correct and confident answer.

    At that time, I think of my origin and where I come from? Unless I know where I come from, I do not have a clue to sort out who I am.

    After so many years, I know why so many people cannot find a unquestionable answer and follow the answer in the correct way. If we are thinking the question in biological way, by means of DNA, we are sure scientifically how to identify and build up the relationship and where we come from. However, it does not help if we continue to search further up and backwards into the generation by generation. Very soon, we come to another question, “where the first generation of human comes from?”. Many people may rely on evolution theory for a solution. However evolution has so much faults and assumption lying behind the theory which are not yet proven with contradictive evidence.

    If we are persistently tracking the root and the beginning of human beings, the only sensible and reasonable, direct and simple answer is already recorded in the first and second chapter of Bible, Genesis. God tells us:

    創 世 紀 Genesis
    1:26 And God said, Let us make man in our image, like us: and let him have rule over the fish of the sea and over the birds of the air and over the cattle and over all the earth and over every living thing which goes flat on the earth.
    1:27 And God made man in his image, in the image of God he made him: male and female he made them.
    1:28 And God gave them his blessing and said to them, Be fertile and have increase, and make the earth full and be masters of it; be rulers over the fish of the sea and over the birds of the air and over every living thing moving on the earth.

    1:31 And God saw everything which he had made and it was very good. And there was evening and there was morning, the sixth day.

    2:7 And the Lord God made man from the dust of the earth, breathing into him the breath of life: and man became a living soul.

    1:26   神 說 、 我 們 要 照 著 我 們 的 形 像 、 按 著 我 們 的 樣 式 造 人 、 使 他 們 管 理 海 裡 的 魚 、 空 中 的 鳥 、 地 上 的 牲 畜 、 和 全 地 、 並 地 上 所 爬 的 一 切 昆 蟲 。
    1:27   神 就 照 著 自 己 的 形 像 造 人 、 乃 是 照 著 他 的 形 像 造 男 造 女 。
    1:28   神 就 賜 福 給 他 們 、 又 對 他 們 說 、 要 生 養 眾 多 、 遍 滿 地 面 、 治 理 這 地 . 也 要 管 理 海 裡 的 魚 、 空 中 的 鳥 . 和 地 上 各 樣 行 動 的 活 物 。
    1:31   神 看 著 一 切 所 造 的 都 甚 好 . 有 晚 上 、 有 早 晨 、 是 第 六 日 。
    2:7 耶 和 華   神 用 地 上 的 塵 土 造 人 、 將 生 氣 吹 在 他 鼻 孔 裡 、 他 就 成 了 有 靈 的 活 人 、 名 叫 亞 當 。

    Well, if we know who we are and what roles the God are expecting us to achieve and fulfil, then the purpose of life, the value, context, ministry, work, enjoyment and reward about life will then be established with positive integrity, recognition and sustainability in the Godly creation and kingdom, rather than our perceived concept with closed mind and limited insight.

    Today, as a Christian, believer in God, and disciples in Lord Jesus Christ, my answer is:

    Apart from our biological birth of our respectful Mum and Dad, we are the man created by the God with dust of the earth, assigned with God’s purpose to manage and maintain the world in according with the life standard, value and words of God.

    With that in mind, I hope all of you would have lived, experienced and enjoyed an abundant life as blessed by the Creator God in the beginning.

    Peter

    回覆刪除
  2. 或者問題的答案会是:

    一個被創造的我,

    一個漸漸更新的我,

    一個軟弱卻靠主剛強的我,

    一個豐盛的我,

    一個漸衰殘的我,

    一個融合了的我:

    愛人如己,別人被看為我;

    本我/舊我若能被超我/新我除滅,

    便是一個裏外更新的我。

    箴9:10 敬 畏 耶 和 華 、 是 智 慧 的 開 端 . 認 識 至 聖 者 、 便 是 聰 明 。

    Arthur

    回覆刪除